Postplaza

Grootstedelijk uiterlijk maar verbonden met de regio

Post Plaza is gevestigd in het voormalig kantoorpand van de Nederlandse Bank uit 1885 en in het naastgelegen rijksmonument, het voormalige postkantoor uit 1905. Twee statige panden in Leeuwarden vol verhalen die verteld moeten worden.

Vraag van de klant:

“Wij willen de uitstraling van een grootstedelijke ontmoetingsplek voor gasten die verblijven in het hotel en gasten die bij ons komen voor een drankje en een hapje. Naast het grootstedelijke moet ook de verbinding behouden blijven met de locatie.” Dat waren de woorden van directeur en mede-eigenaar Herman Schreuder.

Een opdracht waar wij ons voor de volle 100% in hebben vastgebeten en waarmee we als waardering de Vredeman de Vries publieksprijs hebben verzilverd.

De aanpak:

De combinatie grootstedelijke uitstraling en lokale verbinding heeft geleid tot het gebruik van de Fryske taal met een flinke knipoog in de huisstijl en communicatie van het hotel. Daarnaast hebben we op basis van een bestaand lettertype een eigen versie ontwikkeld. Hierdoor krijgt het hotel een geheel herkenbare en eigen communicatiestijl.

Met alleen het ontwikkelen van een logo en huisstijl waren we er nog niet. “Want alles wat we doen moet Post Plaza ademen.” Met die insteek ontwikkelden we de menukaart, de kaartjes voor bij het ontbijtbuffet, de bierviltjes in het grand café, het kaartje bij de koffie, de maand specials, de deurhangers in het hotel, de bedlopers, de notitieblokjes en het sleutelpasje. In feite alles. Post Plaza is ook gestart met het brouwen van hun eigen bier en het branden van hun eigen koffie. Ook voor die producten hebben we de verpakking mogen ontwerpen.

Het resultaat

Post Plaza is voor ons hét schoolvoorbeeld van een bedrijf dat het merkbouwen snapt en bereid is dat in alles wat ze doen door te voeren. En dat heeft ze geen windeieren gelegd. Elk jaar groeit hun omzet, ze zijn meerdere malen finalist geworden voor beste nieuwkomer bij de Horeca entree, de Leeuwarder ondernemersprijs De Hét, De NRP Gulden Feniks voor de beste herbestemming van het postkantoor en de Vredeman de Vries Publieksprijs categorie Huisstijl. Ook worden ze met regelmaat genoemd in tijdschriften als de ANWB Kampioen, de Libelle of door diverse reis- en foodbloggers. Een investering die zich dus ruimschoots terugverdient.