Koopman

Onze herkenbare kleuren weer terug in de huisstijl

Koopman Logistics is een van de grotere logistieke bedrijven van Nederland. Het bekendst zijn ze van de automotive oplossingen voor OEM’s, importeurs, dealers en wagenparkbeheerders. Op dat gebied is Koopman marktleider in de Benelux.

De vraag:

Het familiebedrijf heeft sinds de oprichting door Siebe Koopman in 1923 een logo met een herkenbaar beeldmerk en sinds de jaren ‘50 de herkenbare kleurstelling van rood, wit en mosterd. Die laatste kleur kwam de laatste jaren alleen nog maar voor op de beroemde autotransporters en werd verder in de huisstijl vermeden. Met een nieuw management en een aangescherpte visie werd ons gevraagd om ook de huisstijl op te frissen. Maar… “Het moet wel herkenbaar blijven.” Aan het logo komen we dus niet. Dat beeldmerk is sterk genoeg om nog jaren mee te gaan. De uitdaging zit hem in het toepassen van de mosterdkleur en de bekende kleurencombinatie die Koopman in de sector zo uniek maakt. Hoe kunnen we dat weer laten terugkomen in de huisstijl?

De aanpak:

We zijn begonnen met het verkennen van de mogelijkheden en inschatten hoever we de grenzen kunnen oprekken. Omdat er in de vorige huisstijl gebruik is gemaakt van een motief hebben we dat in de eerste ontwerpfase nog laten bestaan. Zo hou je verbinding met wat er is en breng je vernieuwing aan waar het kan. In de tweede fase hebben we het wat radicaler aangepakt, met als uitgangspunt de kleuren en het bestaande (bekende) beeldmerk de K. Op deze manier vervreemd je niet helemaal van je oorsprong maar creëer je wel een nieuwe uitstraling.

Samen met de klant hebben we de uitersten besproken en is er een keuze gemaakt waar beide partijen heel gelukkig mee zijn. Ook voor het wagenpark hebben we nieuwe designs gemaakt. Gezien de omvang – meer dan 660 trailers en trekkers – is de uitwerking daarvan nog even uitgesteld.