Hooghoudt

Packaging design voor een
18 jaar gelagerde jenever

Hooghoudt is wereldberoemd door hun Nederlandse jenever. De jenevermarkt had het echter na glorieuze decennia iets te goed gehad en verzuimd het rijke verhaal en de kennis van jenever te delen. Sinds 2011 zwaait Arno Donkersloot de scepter bij Hooghoudt en vanaf dag 1 draagt hij zijn visie uit. Zoals Schotland en Ierland hun whiskey hebben en de Fransen hun cognac, hebben Nederland en België hun jenever. Bij de eerste twee dranken ontstaat er alleen al bij het horen van de categorienaam een beeld. Mistige Schotse Highlands met frisse beekjes stromend door het landschap of Franse chateaus in de Franse heuvels met een boertje rijdend op een oude trekker door de uitgestrekte wijngaarden. Iedereen kent het wel. Het resultaat van jarenlang bouwen aan het merk en het vertellen van het verhaal van het merk.

Alle jenevermerken hebben de afgelopen jaren verzuimd hun verhaal over te brengen in hun eigen afzetgebied. En dat is een gemiste kans, want jenever is minstens zo oud en zeker zo rijk aan verhalen die het vertellen waard zijn. Dat was ook de visie van Arno. Bij zijn aantreden is hij meteen begonnen met het renoveren en innoveren van de bestaande drankenportfolio. Struinend in de opslag van de distilleerderij bleken er tal van vaten te liggen die daar jaren geleden zijn opgeslagen met jenever. Een prachtige drank die maar liefst 18 jaar op Sherry Olorosso vaten heeft liggen rijpen. Die moest natuurlijk op de markt worden gebracht met een prachtige fles en verpakking.

De vraag:

De eerste designs van het vaste packaging bureau bleken teveel de look and feel van whiskey te hebben. Omdat wij al wat private label designs voor Hooghoudt hadden gedaan vroegen ze ons er ook eens naar te kijken. Die kans grepen we met beide handen aan. De opdracht: Creëer een etiket en verpakking die – net als bij whiskey – het verhaal en de rijkdom van de 18 jarige jenever vertelt, maar die 100% jenever uitstraalt.

De aanpak:

Na overleg hebben we twee richtingen verder uitgewerkt. Bij één versie hadden we een koperen etiket bedacht. Dat moest natuurlijk ook uitvoerbaar zijn in kleinere oplages Na lang zoeken hebben we in de VS een partij gevonden die dit kon realiseren.

Het resultaat

Al zeggen we het zelf: het resultaat mag er zijn. Bovendien was de verkoop bijzonder succesvol. De oplage van 1100 flessen was nog voordat er ook maar 1 fles gebotteld was al in de voorverkoop uitverkocht.

Het succes van dit etiket kreeg een spin-off: een serie van 3 flessen die 3 à 4 jaar op vat hebben gelegen. Een 3 jaar gelagerde Oude Jenever, een 4 jaar gelagerde Jonge Dubbele Graanjenever en een 4 jaar gelagerde Korenwijn. (Een soort oerjenever.) Daarnaast hebben we ook de designs van de folders en displays voor de slijterijen ontwikkeld.